NEDERLAND - Ondanks dat het verfseizoen begonnen is lijkt het weer daar nog niet helemaal naar. Tegenwoordig is het echter dankzij nieuwe innovaties niet meer nodig om te wachten op mooi weer. In deze nieuwsbrief nemen je we je mee in alle verfmogelijkheden voor wanneer het mooie weer begint. Kun je nou eigenlijk echt niet wachten op het mooie weer? Geen probleem. We leggen je ook uit hoe je in dit weer toch al kunt beginnen.

VERVEN IN SLECHT WEER MET MCU

Verven in slecht weer is bijna nooit een probleem met MCU Coatings! Een MCU is nog aan te brengen bij -20 graden Celsius. Bovendien is de primer van MCU Coatings al na 3 uren overschilderbaar. Met de MCU Quickcure is de coating al na 30 minuten overschilderbaar. Steeds meer klanten ervaren het gemak van MCU. Eenmaal overgestapt, gaan klanten vaak niet meer terug.

De unieke technologie van MCU-Coatings maakt het mogelijk om het product onder bijna alle weersomstandigheden toe te passen. Je bent nooit meer afhankelijk van weersinvloeden en volledig beschermd tegen vocht en corrosie.

MCU-Coatings is een vochtuithardende polyurea, die ondanks dat het als één component wordt aangebracht, uithardt door middel van vocht. Dit maakt het een tweecomponentencoating.Marinediscounter.nl is een officiële distributeur van MCU Coatings. Deze vochtuithardende coating staat bekend om haar sterke corrosiewerende eigenschappen.

Antifouling
Antifouling is een verf die wordt gebruikt om de groei van algen en andere organismen op de romp van boten en schepen te voorkomen. Zelfslijpende antifouling is de meest gebruikte soort en werkt door flinterdunne lagen verf af te stoten wanneer het schip zich voortbeweegt, waardoor aangroei geen kans krijgt. Harde antifouling is een vaste laag die aangroeiwerende stoffen afscheidt en wordt aanbevolen voor snellere schepen en boten die vaak op de trailer worden gezet.

In Nederland wordt er streng toezicht gehouden op het gebruik van antifouling vanwege het hoge kopergehalte en de biociden die het bevat. Antifouling met een kopergehalte van meer dan 12% is verboden voor de pleziervaart vanwege de hoge concentratie biociden in havens. Daarom hebben merken zoals International Yachting, Epifanes en Boero aangepaste antifoulings ontwikkeld die wel zijn toegestaan voor de pleziervaart.

Voor de beroepsvaart zijn antifoulings met een hoog kopergehalte en biociden wel toegestaan.

Primers
Er zijn verschillende primers voor verschillende plekken op je boot. Om de ideale grondlaag te vinden kun je je eerst afvragen of het voor binnen de boot of buiten de boot bedoeld is. Als de grondlaag buiten de boot gezet wordt, wil je deze dan boven of onder de waterlijn zetten? Na het zetten van de grondlaag kun je de boot afwerken met een laklaag of een antifouling. Een antifouling zorgt ervoor dat vuil geen kans krijgt om zich stevig aan het materiaal te hechten.

Lakverf
Lakverf is een soort verf die speciaal is ontworpen voor gebruik op oppervlakken die bestand moeten zijn tegen vocht en slijtage. Het wordt vaak gebruikt om metaal, polyester en hout te beschermen en te verfraaien. Hoewel het vaak wordt gebruikt voor het beschermen van boten, kan lakverf ook worden gebruikt op andere objecten die aan weersinvloeden worden blootgesteld, zoals in de industrie en buitenshuis.

Eén-component lakverven zijn meestal op olie gebaseerd en hebben alleen de verf nodig om te worden aangebracht op het oppervlak. Ze zijn gemakkelijk aan te brengen en te gebruiken, maar bieden meestal minder duurzame bescherming dan twee-componenten verven.

Twee-componenten lakverven, ook wel bekend als 2K-lakken, bestaan uit twee afzonderlijke componenten die moeten worden gemengd voordat ze worden aangebracht op het oppervlak. Dit zijn polyurethaanlakken. Het mengproces activeert de chemische reactie die de verf doet uitharden, wat resulteert in een harder en duurzamer oppervlak. Twee-componenten verven bieden over het algemeen een betere bescherming en zijn bestand tegen krassen, chemicaliën en UV-licht.