ALKMAAR - Een forse domper voor het verkeer dat dagelijks over de Leeghwaterbrug in Alkmaar gaat. De renovatie van de brug heeft opnieuw vertraging opgelopen, zo heeft de provincie zojuist bekendgemaakt. Gevolg? De Leeghwaterbrug wordt op z'n vroegst in maart volgend jaar opgeleverd.


Het verkeer rondom Alkmaar heeft sinds de bouw begon - in de zomer van 2017 - veel overlast door de werkzaamheden. Files in de ochtend- en avondspits zijn een vast ritueel geworden en ook de scheepvaart kampt met stremmingen en oponthoud.

Uitstel
Aanvankelijk zou de bouw in het najaar van 2018 klaar moeten zijn. Dat werd uitgesteld tot maart 2019, toen eind augustus en nu dus maart 2020. Tot frustratie van de provincie, zo vertelt gedeputeerde Adnan Tekin. "Ik baal hier heel erg van. De Leeghwaterbrug is echt een schakel in een verkeersnetwerk en het feit dat er nog meer vertraging komt, is heel jammer."

Volgens de provincie komt die laatste vertraging doordat "voor sommige onderdelen meer tijd moest worden genomen dan eerder was voorzien". Eerder problemen die de planning in de war schopten waren fouten in de constructies, gedoe met het verstrekken van vergunningen en een onveilige situatie op de bouwvloer.

De verkeersmaatregelen die na een eerdere vertraging in het leven zijn geroepen, blijven voorlopig nog van kracht. De snelheid wordt op sommige stukken verhoogd, de verkeerslichten zijn aangepast voor een betere doorstroming en er zijn extra borden geplaatst om de weggebruikers te vragen via de A7 in plaats van de A9 te rijden. "We proberen door deze maatregelen het leed te verzachten, maar kunnen niet voorkomen dat (vaar)weggebruikers hinder blijven ondervinden", aldus de provincie. Volgens Tekin wordt er ook nog gekeken naar aanvullende maatregelen. "Maar daar zijn nog gesprekken over."

Aansprakelijkheid
Of aannemer Spie, die zijn zaakjes niet op orde had, aansprakelijk wordt gesteld voor de vertraging, is nog niet bekend. "Eerst maar eens deze planning halen", aldus Tekin. "We moeten alle zeilen bijzetten, maar maart 2020 is realistisch. Daarna zien we wel verder."