Het overgrote deel van de respondenten vindt het noodzakelijk voor een optimale beleving van het landgoed om de spoorwegovergangen Stetlaan en Noordwest open te houden (83% respectievelijk 78%). Mocht er een overgang gesloten moeten worden dan kiest een ruime meerderheid voor overgang Cranenbroek (63%). Veel respondenten (35%) geven aan niet te kunnen kiezen. Daaruit blijkt dat meerdere overgangen belangrijk voor hen zijn. De aantrekkelijkheid van het landgoed gaat volgens hen geheel of voor een groot deel van verloren bij sluiting van spoorwegovergangen, 89% van de respondenten noemt dat hèt belangrijkste effect.
“Het verbaast me niet dat zo’n groot deel van de mensen laat weten de spoorwegovergangen belangrijk te vinden” aldus boswachter Rob van Dam van Natuurmonumenten. “Vanuit de drukte van de stad loop je zo het oude parkbos met prachtige parktuinen in. Voor veel mensen is het een groen toevluchtsoord waar ze kunnen wandelen en fietsen. Ik snap dat je dat je daar in zijn geheel van wilt genieten. Maar dat betekent wel dat je het spoor moet kunnen kruisen”.
In de nadere toelichting die veel mensen bij de enquête gaven, worden diverse motieven genoemd: het risico dat het wandelgebied te klein en te druk wordt, dat parkeren een probleem wordt, dat er niet meer een ronde gelopen kan worden, maar ook het gebruik van Stetlaan door sluipverkeer woon-werkfietsers naar Alkmaar.
Op de stelling waarin een voorstel wordt gedaan om een wandeltunnel bij de Stetlaan en een wandel- en fietstunnel bij Noordwest te realiseren met aansluitend een fietspad door de weilanden naar Bergen is 66% van de deelnemers het eens. Bij de vraag wie er mee moet betalen aan een tunnel verwachten de respondenten, buiten Pro Rail, vooral financiering van provincie en Rijk (71% respectievelijk 72%) en de gemeente Heiloo (57%). Natuurmonumenten wordt door 26% van de mensen genoemd.
Rob van Dam: “We zijn ontzettend blij dat zoveel mensen hun mening hebben laten horen. Het steunt ons dat bezoekers het landgoed zo waarderen en het vaak bezoeken. We nemen de uitkomsten van de enquête in onze zak mee in de gesprekken die we met ProRail en andere partijen voeren”.