HEILOO - De spoorovergangen op landgoed Nijenburg worden veiliger. De afgelopen twee jaar is een plan gemaakt voor een oplossing voor de 3 overgangen.

Het college wil dit plan graag uitvoeren en besloot op 26 november om het benodigde budget te vragen bij de raad. Ook ProRail en de provincie Noord-Holland dragen bij aan de plannen. Op 9 december bespreekt de commissie het voorstel, mogelijk gevolgd door een extra bespreking op 13 januari 2025. De raad besluit op 27 januari 2025 over de gemeentelijke bijdrage.

Lees hierover meer op de pagina spoorovergangen Heilooërbos.

Brug, tunnel en nieuwe toegangsweg

Op landgoed Nijenburg van Natuurmonumenten liggen 3 spoorovergangen die niet zijn beveiligd. ProRail wil onbeveiligde overwegen in het hele land opheffen, omdat deze gevaarlijk zijn. De gekozen oplossing voor de 3 overgangen is:

  • Overgang Stetlaan - Kraaienlaan: wordt een voetgangersbrug.
  • Overgang Kuillaan - Westerweg: 100 meter ten noorden van de bestaande overweg komt een tunnel voor voetgangers en fietsers met een nieuwe verbindingsweg naar de Aert de Gelderlaan.
  • Overgang Westerweg: vervalt.

Waarom geen bewaakte spoorovergangen?

  • Ook bewaakte spoorovergangen blijven gevaarlijk en er gebeuren regelmatig ongelukken.
  • Spoorovergangen zijn een makkelijke toegang voor mensen die suïcide willen plegen. Zeker in het Heiloërbos is dit risico groot, omdat er nauwelijks sociale controle is.
  • De kans op storingen bij spoorbomen, signalering of bijbehorende veiligheidsseinen is groter.
  • Door de uitbreiding van het hoogfrequent spoor tussen Alkmaar en Amsterdam zijn spoorbomen steeds vaker en langer dicht.

Bijdrage uit het groenfonds

De gemeenteraad wordt gevraagd om € 745.806 beschikbaar te stellen uit het Groenfonds voor de uitvoering van het plan. Dit fonds is bedoeld voor projecten die in en rond Heiloo bijdragen aan actieve recreatie en beleving en toegankelijkheid van het landschap en natuur.

Daarnaast heeft de provincie Noord-Holland een subsidie van € 2.200.000 toegezegd. De overige kosten komen voor rekening van ProRail, een veelvoud van de gemeentelijke bijdrage.

Uitvoeren van het plan

De gemeenteraad neemt in februari of maart 2025 een besluit over de bijdrage door de gemeente. Het project kan dan naar verwachting in 2028 worden opgeleverd.