Dit jaar viert de Week van de horeca haar vijfjarig bestaan en wordt de week weer feestelijk afgetrapt tijdens de opening van de 11e editie van Gastvrij Rotterdam. De Week van de horeca ontstond vijf jaar geleden als landelijk initiatief om op een positieve manier aandacht te creëren voor de horecabranche en voor behoud - en instroom van horecamedewerkers.

Inmiddels is de Week van de horeca uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerend initiatief, waarin alle horecaprofessionals extra in de spotlight worden gezet en horecabedrijven workshops en kijkjes achter de schermen organiseren. Zo organiseert het team van Ron Gastrobar een workshop en organiseert Hotel Des Indes een healthy week voor al haar medewerkers. Ook doen diverse onderwijsinstellingen mee, zoals het Albeda Horecacollege dat open dagen organiseert en verschillende sociale activiteiten doet voor haar omgeving. Partner VHC heeft samen met het Horecavakcollege een inspiratie event voor horecaprofessionals georganiseerd in samenwerking met de Gemeente, in de aanloop naar de Week van de horeca.

“Wij zijn trots om ook dit jaar weer de Week van de horeca te ondersteunen. Als planningsoplossing zien we elke dag dat mensen de sleutel zijn tot succes: zonder goede mensen geen business! Laten we deze week gebruiken om jong talent te inspireren en aan te trekken voor de boeiende en dynamische horecasector.” Wim Jansen - CEO L1NDA

Naast open dagen en workshops die plaatsvinden, organiseert partner van het eerste uur SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) dit jaar weer haar befaamde SVH Meestertour, waarbij SVH gediplomeerden dit jaar meegenomen worden op een culinaire inspiratietour langs SVH Meesters van de Groene Lantaarn**, Landgoed Lauswolt* en De Lindenhof**.

Gastvrij Rotterdam, dat van 23 tot en met 25 september plaatsvindt, vormt de ideale setting voor de aftrap van de Week van de horeca. De beurs trekt duizenden bezoekers en biedt een uitgebreid programma met meer dan 500 exposanten, diverse wedstrijden en inspirerende sprekers. De opening van de Week van de horeca tijdens dit evenement benadrukt de nauwe band tussen Gastvrij Rotterdam en de bredere horecabranche.

“Het is geweldig om te zien dat De week van de horeca jaarlijks een steeds belangrijke plek in de kalender krijgt, en terecht. Alles wat we er met elkaar aan kunnen doen om onze mooie, gastvrije sector op een positieve manier te presenteren is winst. Samen synergie creëren door mooie partnerships aan te gaan is al jaren onze insteek. Daarom past het ook zo goed om de start van De Week van de Horeca, samen te laten vallen met de opening van Gastvrij Rotterdam als inspirerend platform voor de professionele gastronomie,” aldus Robert Melaard Directeur Gastvrij Rotterdam.

KHN ondersteunt Week van de horeca

Ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN) steunt de Week van de horeca. De branchevereniging is een van de grondleggers van het initiatief, destijds begonnen als Nationale Horecadag. KHN onderstreept de waarde van de landelijke samenwerkingen en wil graag laten zien hoe mooi en waardevol de Nederlandse horeca is.

KHN-Voorzitter Marijke Vuik: “We staan volledig achter het doel van de Week van de horeca: laten zien hoe leuk, veelzijdig en waardevol (werken in) de horeca is. Tijdens deze week zetten we onze branche en onze medewerkers in het zonnetje. Tegelijkertijd biedt het een uitgelezen kans om nieuw talent te bereiken en te laten zien dat een baan in de horeca een serieuze en waardevolle carrièrekeuze is.”


Deelnemen aan de Week van de horeca is kosteloos voor iedereen via weekvandehoreca.nl. Er is digitaal promotiemateriaal beschikbaar gemaakt alsmede ondersteuning in het organiseren van de activiteiten.